Kristin Tårnesvik — Nå går jeg ned i jorda men når jeg kommer opp igjen sitter jeg i et tre

UTSTILLINGEN: NÅ GÅR JEG NED I JORDA MEN NÅR JEG KOMMER OPP IGJEN SITTER JEG I ET TRE!

Det er med stor glede Samisk senter for samtidskunst kan invitere til separatutstilling med Kristin Tårnesvik. Utstillingen inneholder tegning, grafikk tekstil, objekt og installasjon og tar hele senteret i bruk


 

KUNSTNEREN
Kristin Tårnesvik
 har sin bakgrunn i fotografi, og er uteksaminert fra Kunsthøyskolen i Bergen i 2004. I løpet av sin kunstneriske praksis har hun oppsøkt nye medier og teknikker som gir motstand i produksjonsprosessen og fører til nye bevegelser i uventede retninger. Tårnesvik arbeider i skjæringspunktet mellom det poetiske og det politiske, der det personlige så vel som samfunnsmessige hendelser og fenomen kommer til uttrykk. Kristin Tårnesvik har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland.  Tårnesvik er fra Kåfjord i Troms men bor i Oslo.

Hun jobber ofte i eksperimentelle og intuitive produksjonsprosesser der utforming, størrelse, farge og materialbruk får tre frem i løpet av prosessen. For Tårnesvik handler det om å være i en langsomhet der hun kan tilbringe tid sammen med, og teste ut ulike materialer og variasjoner av langsomme og nærmest mekaniske arbeidsteknikker. Hun jobber ofte med serier og variasjoner over tema, ut ifra en bestemt metode. 

 

Medvirkende til utstillingen:
Trearbeid av Reidar Breivik
Tekstil i samarbeid med Synnøve Mo
Kuratorisk arbeid i samarbeid med Hilde Methi
Musikk ved åpning: Niilas
Tekst av Line Ulekleiv

 

DE ANDRE MEDVIRKENDE

Reidar Breivik er tidligere lærer, nå pensjonist og bosatt i Olderdalen. Han har i mange år arbeidet med tre, og deltakelsen i Nå går jeg under jorda, men når jeg kommer opp igjen sitter jeg i et tre er hans utstillingsdébut.

Synnøve Mo er en anerkjent norsk designer med en sjelden bredde innen faget, som spenner seg fra stylist og illustratør for en rekke internasjonale motemagasiner, skribent med egen fast spalte, til designer innen moteindustrien, pret – a – porter og assisterende designer for haute couture husene Givenchy og Christophe Rouxel i Paris. Siden hun ble årets nykommer under Oslo Fashion Week 2006 har hun hatt salg og produksjon av eget merke, med en trendfølsom og formbevisst tilhengerskare. Som en del av kollektivet Kunstnerne i Kirkeristen, har hun studio og butikk i Oslo sentrum. Synnøve Mo er spesielt kjent for sine tekstile print, hvor kjolen «Forest» ble kjøpt inn av Nordenfjeldske kunstindustrimuseum.

Peder Niilas Tårnesvik har i løpet av de siste årene etablert seg med stødig fotfeste som en av de mest interessante elektronika-artistene og produsentene vi har i Norge. I 2020 slapp han sitt første full-lengde album «Also This Will Change» med prosjektet “Niilas”. Albumet mottok strålende kritikker og Spellemannsprisen for «Årets Elektronika» for 2020. Niilas har et øye for detaljer som få andre, og blander sjangre, uttrykk og musikalske følelser i sitt helt egne lydlandskap. Han bruker ulike feltopptak, samples, live- og digitale instrumenter som sammen skaper et glitrende lydteppe.

Line Ulekleiv jobber som skribent, kritiker og redaktør. Hun har vært fast kritiker i Klassekampen, Morgenbladet, Kunstkritikk og Billedkunst og har i tillegg skrevet en rekke katalogtekster og kunstfaglige artikler. Ulekleiv har vært redaktør for en rekke publikasjoner, blant annet for KORO. Hun har vært medlem i kunstrådet i Nasjonale turistveger, hvor hun også har vært redaktør for bøker om Louise Bourgeois/Peter Zumthor (Vardø, 2011), Mark Dion (Aurlandsfjellet, 2011) og Fischli & Weiss (Valdresflya/Hyde Park, 2011). Siden 2010 har Ulekleiv vært lærer ved Kunst og håndverk, Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har siden 2015 også fungert som kunstnerisk rådgiver for Storebrand kunstsamling.

Hilde Methi er uavhengig kurator bosatt i Kirkenes. Hun bygger langvarige samarbeid som trekker kunstneriske ideer i lokale kontekster. I løpet av de seneste årene har hun medkuratert Lofoten International Art Festival – LIAF 2019 inkludert Tangkongressen, som mottok den norske kunstkritikerprisen, Hábmet hámi, en vandreutstilling i regi av Samisk senter for samtidskunst i 2018-2019 og Dark Ecology (2014-2016, 2018), som i samarbeid Sonic Acts (NL) og andre produserte og presenterte en serie temporære stedsresponsive verk i den norskrussiske grensesonen. Methi har vært medredaktør for flere publikasjoner, den siste er Tangboka utgitt i 2020 av NNKS.

 

Foto fra utstillingen: fotograf Kjell Ove Storvik.