Campfire in a Zoo

Utstillere: Annika Dahlsten og Markku Laakso.

Utstillingen til Annika Dahlsten og Markku Laakso følger kunstnernes reiser fra Lapland via Hamburg til Afrika. De er på oppdagelsesferd til det andre og det opprinnelige. Disse foto og videoverk er basert på en reise Laaksos oldefar gjorde til Hamburg dyrehage i 1925, hvor han og hans familie ble utstilt som samer. Utstillingen åpner opp for synspunkter om identitet, rotløshet og stedstilhørighet med bakgrunn i historien om Laaksos oldefar. Kan en same i en dyrehage være noe særskilt positivt? Hva er urfolk og hvem er det som er annerledes?

 

I 1925 reiste Simoni Laakso fra Enontekio, med sin familie og sine rein til Hamburg Zoo. Der bodde de på et utstillingsområde i et halvt år og underholdt publikum med sitt, for publikum, eksotiske dagligliv. Utstillingsområdet var satt opp av Carl Hagenbeck, en europeisk entreprenør, som sto bak det ‘moderne dyrehage konseptet’. Disse menneskelige utstillingsobjekter, ble utstilt som noe annerledes. Familien Laakso reiste også rundt til andre tyske dyrehager, i en halvårsperiode, som underholdning for besøkende. De brukte sin tid rundt bålet, laget mat og stelte reinsdyrene.

I 2012 dro kunstnerduoen Dahlsten/Laakso tilbake til den samme dyrehagen i Hamburg og gjorde en performance i området. Dahlsten og Laakso reiste også til det sørlige Afrika, som fiktive nomader, hvor de opplevde sin personlige særhet og å være fremmede. De kamperte i ørkenen som om de var på vidda i Lappland, og oppdaget steder i Namibia, Botswana og Sør-Afrika som minnet dem om landskapet i Enontekiö.

I tillegg til Campfire in a Zoo presenteres malerier av Markku Laakso. Laakso er født i Enontekiö og vokste opp i Inari i Lappland. Hans malerier trekker sterkt til hans nord-skandinaviske identitet, og hans barndomsidoler. Her finner vi Elvis og den samiske gutten, som representerer de forskjellige aspekter i hans personlighet, og kollisjonen mellom de to forskjellige kulturene og en lengsel etter å tilhøre begge.

Maleriene refererer til den såkalte Gullalderen i Nordisk kunst fra sent på 1800-tallet. Han tar også opp impulser fra popkulturen, sosialrealismen og den finske sauna og villmarkstradisjon.

 

Hjemmeside
Markku Laakso