Utstillingen Rematriation of a Ládjogahpir – Return to Máttaráhkká er del av et kunst- og forskningsprosjekt Máttaráhku ládjogahpir – A Foremother’s Horn Hat vises frem til 3. november. Prosjektet er et samarbeid mellom den samiske kunstneren Outi Pieski og den finske forskeren Eeva-Kristiina Harlin. En bok, redigert av Jan-Erik Lundström og utgis av Davvi Girji, vil komme ut på slutten av utstillingsperioden.
Ládjogahpir er et grasiøst, slående og forseggjort hodeplagg som ble brukt av samiske kvinner frem til slutten av 1800-tallet i det området av Sápmi som i dag er Nord-Norge og Finland. Hattens mest fremtredende trekk var dens loddrette utseende med en buet øvre del, formet av et trestykke, kjent som fierra, satt inn i hatten. Det er en tilbakevendende fortelling, til og med folklore i det samiske samfunnet, som sier at prester forbød bruk av denne hatten, og hevder at djevelen lever i den hornformede fierraen. Prestene grep dermed hattene, og i likhet med de hellige trommene måtte hattene brennes.
Biografi
Outi Pieski
(f. 1973) er en samisk billedkunstner med base i Ohcejohka (Utsjoki) og Numminen, Finland. Hennes malerier og installasjoner tar for seg den arktiske regionen og forholdet mellom natur og kultur. Arbeidene hennes kombinerer den samiske håndverkstradisjonen duodji og en samtidskunstpraksis for å skape samtaler om det samiske folket innenfor transnasjonale diskurser. Som medlem av The Miracle Workers Collective (MWC) er Pieski for tiden stilt ut i den finske Alvar Aalto-paviljongen på den 58. internasjonale kunstutstillingen – La Biennale di Venezia (2019). Der presenterte hun sin stedsspesifikke skulpturelle installasjon Ovdavázzit – Forewalkers (2019), som er en del av prosjektet Máttaráhku ládjogahpir (A Foremother’s Horn hat) i samarbeid med arkeolog Eeva-Kristiina Harlin og prosjektet Rájácummá (Kiss from the Border) i samarbeid med de samiske kunstnere og aktivister Jenni Laiti og Niillas Holmberg. Installasjonen omhandler samisk selvstyre som overholder den samiske filosofien om et «behagelig liv», soabalaš eallin, som peker på bevaring og støtte av biologisk mangfold både i natur og mennesker. Siden hun ble uteksaminert fra Helsingfors Kunstakademi i 2000, har Pieski stilt ut i Sápmi og internasjonalt. Hun var Ars Fennica Award-kandidat i 2015 og vant det finske kunstakademis kunstpris.
Eeva-Kristiina Harlin
(f. 1972) er doktorgradsforsker ved University of Oulu, Giellagas Institute (Institute for Samami Studies) i Finland. Doktoravhandlingen hennes omhandler repatriasjonspolitikk av samisk kulturarv. Hun har jobbet ved den finske riksantikvar, det historiske museet i Sverige, SIIDA – Nasjonalt museum for de finske samene, RiddoDuottarMuseat i Norge og det samiske arkivet i Finland. Hun har jobbet med temaer som samisk kulturarv og repatriasjon sammen med det samiske samfunnet i lang tid. Harlin har gjennomført undersøkelser angående samiske kulturarv i nordiske og europeiske museer, og hun holder for tiden på å undersøke samiske arkivmaterialer i europeiske institusjoner. I tillegg til samiske samlinger og repatriasjon er hun spesialisert i etiske spørsmål i arkeologi relatert til samisk kultur. Máttaráhku ládjogahpir (A Foremother’s Horn Hat) er også en del av doktorgradsforskningen hennes.
Utstillingsperiode 13.9. – 3.11.2019.
Foto: Sámi Dáiddaguovddáš/Samisk senter for samtidskunst / Tor Egil Rasmussen.