Utstillere: Bente Geving, Hanne Gr. Einarsen, Aage Gaup, Gerd Grimsø, Andreas Holtung, Per Isak Juuso, Inger Blix Kvammen, Gerd Lorås, Hilde Skancke Pedersen, Synnøve Persen, Outi Pieski, Gjert Rognli, Ingunn Judith Moen Reinsnes, Iria Čiekča Schmidt, Lena Stenberg og Anders Sunna.
Årets sommerutstilling ved Sami Dáiddaguovddáš/Samisk Senter for Samtidskunst er en gruppeutstilling med medlemmer av Samisk Kunstnerforbund (SDS). «Aibbas Rabas» betyr «helt åpen» etter en åpen invitasjon til alle medlemmer av SDS om å delta i årets sommerutstilling.
Verkene utstilt dekker et vidt spekter, både i tematikk og materialvalg, med arbeider som tematiserer alt fra globale politiske opprør til utforskning av egen identitet, skildringer av det mytiske og subtile eller naturalistiske beskrivelser av landskap og miljø. Felles for mange av kunstnerne er at de henter inspirasjon fra den samiske kulturen, gjerne tett knyttet opp til landskapet de lever i. Mange av kunstnerne benytter flere medier i sitt kunsteriske virke, og utstillingen inneholder nonfigurativ og figurativ kunst i arbeider som i teknikk benytter maleri, tegning, grafikk, skulptur, fotografi, installasjon, video og duodji (samisk kunsthåndtverk).
Bente Geving (f.1952, Kirkenes) er fotograf og billedkunstner. I flere av sine prosjekter har hun beskjeftiget seg med sin samiske opprinnelse. I utstillingene «Anna, Inga og Ellen» på Fotogalleriet i Oslo 1988 og «Glemte Bilder» ved Preus Museum i Horten 2005 var slekten hennes fra Sandnes i Sør-Varanger et sentralt tema. Geving har hatt utstilllinger i inn og utland, som ved Museo Nacional de la Fotográfica de Colombia, Nordnorsk Kunstmuseum og Fotogalleriet, Oslo og er bl.a representert i samlingene ved Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø, Berlinische Galerie i Berlin, Preus Museum i Horten, Sogn og Fjordane Kunstmuseum og De Samiske Samlinger i Karasjok.
Hanne Gr. Einarsen (f.1966, Skjervøy, Nord-Troms) er utdannet billedkunstner fra Vestlandets Kunstakademi. I Einarsens arbeider leker det naive og det absurde sammen med alvoret i et særpreget perspektiv. Teknikker som benyttes er ofte olje på lerret, pastellkritt, grafikk, og også ulike teknikker kombineres. Et slikt eksempel er en serie som laget gjennom en kombinasjon av dybdetrykk (metalltrykk) og tresnitt. Hanne Gr. Einarsen er innkjøpt av blandt andre Sametinget, Karasjok, Finnmark Fylkeskommune, Måsøy Kommunes, Havøysund, og har hatt en rekke separat og gruppeutstillinger, bl.a.ved Karlsøyfestivalen, Festivalutstiller SHG, Snefjord, Alta Museum og Galleri Embla, Tromsø.
Aage Gaup (f. 1943, Børselv) er skulptør, billedhugger og grafiker. I sine skulpturer arbeider Gaup med materialer som tre, betong og aluminium. Han har en unik følelse for rom, og gir sine verker et genuint moderne uttrykk. Gaup har også spesialisert seg på sceniske uttrykk i is og snø. Aage Gaup utgjorde en av medlemmene i den legendariske Masi-gruppen, som representerte en holdningsendring til og nyorientering av den moderne, samiske kunsten. Aage Gaup har Statens Garantiinntekt, og er innkjøpt av bl.a Samisk Kulturråd, Norsk Kulturråd, De Samiske Samlinger, Nordnorsk Kunstmuseum. I 2000 vant han Hedda-prisen for beste scenogafi.
Gerd Grimsø (f. 1948, Vadsø) jobber i hovedsak med maleri med arbeider som har slektskap til naturen og utspring fra kystlandskap, som hun bor og arbeider i, og henter kraft fra naturen til det visuelle uttrykket. Gerd Grimsø har hatt en rekke utstillinger bl.a ved Galleri Elvetun, SDS Karasjok,Volda Kunstlag , Galleri Svea, Stockholm og Vadsø Kunstforening. Gerd Grimsø er innkjøpt av bl.a Finnmark Fylkeskommune, Sametinget Norge, Karasjok Kommune og har mottatt stipend fra bl.a Sámi Dáiddaguovddáš, Sametingets Kunstnerstipend og BKH Stipend for eldre Kunstnere.
Andreas Holtung (f. 1973, Kokelv, Finnmark) jobber i hovedsak med tegning og maleri, og underviser i disse fagene ved Kunstskolen i Karasjok. Arbeidene spenner mellom det abstrakte og figurative, og inneholder ofte en underfundig kommentar eller subtil miljøbetrakting. Andreas Holtung har hatt en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt og mottatt stipend fra bl.a SDS og Sámi Dáiddaguovddáš.
Per Isak Nikolaus Juuso (f.1953, Karesuando, Sverge), er ledende innen daiddaduodji og med generasjoners erfaring innehar Per Isak Juuso en unik kunnskap om materiale og teknikk. Kombinert med følsomhet for symbolsk eller metaforisk form er arbeidene like konseptuelt som håndverksmessig raffinerte. Juuso har vært sløydlærer på Samernas folkehøyskole i Jokkmokk og har undervist i duodji på Samiske høyskolen i Kautokeino. Juuso har hatt mange utstillinger nasjonalt og internasjonalt, og mottatt flere priser og stipender for sitt virke. Juuso er bl.a innkjøpt av Sametinget Norge, Samerådet Sverige, Statens Konstråd Sverige i tillegg til en rekke privatpersoner over hele verden.
Inger Blix Kvammen (f. 1954 Kirkenes) bor og arbeider i Hesseng, Norge. Kvammen arbeider med fotografi, objekter i metall og tekst. Kvammens metallgjenstander bruke ornamentale former som halskjeder eller armbånd. Ved å legge til bilder eller andre minner, forteller disse gjenstandene historier om tap og erindring. Med bakgrunn i både familie historie og i sammenheng med urfolkskulturer i Barentsregionen, omhandler hennes siste prosjekter både historier og dokumentasjon av kulturer samt individuelle opplevelser. Kvammen er en av initiativtakerne til Pikene på Broen, har hatt mange utstillinger nasjonalt og internasjonalt, og er innkjøpt av bl.a Norske Kunsthåndverkere, Nordnorsk Kunstmuseum, Norsk Kulturråd og Sametinget.
Gerd Lorås (f. Norge) jobber i hovedsak med maleri. Gerd Lorås’ malerier kan man spore inspirasjonen fra den samiske kulturen, og spesielt det sjamanistiske. Bildene bærer preg av en naturlig stillhet og ro, samtidig som de kommuniserer ulike emosjoner avhengig av betrakterens utgangspunkt. Gerd Lorås har bl.a utstilt ved Trondheim Kunstforening, Volda Kunstforening og Trondheim Kunstforening, og er innkjøpt av Gjensidige / Vital Kunstklubb, Trondheim Kunstforening. Lorås har mottatt en rekke stipendier bla. fra Samisk Kunstnersenter Karasjok og Sametingets kunstnerstipend.
Hilde Skancke Pedersen (f. Hammerfest) er utdannet ved Statens Håndverk og Kunstindustri skole og ved forfatterstudiet i Troms, og arbeider som billedkunstner, kurator, dramatiker og scenograf/kostymedesigner. Som kurator og innkjøpskonsulent arbeider hun også med kunst i offentlig rom og museer. Preget av oppvekst og liv i Finnmark benytter Schanke Pedersen omgivelsene rundt seg for å uttrykke opplevelsen av det menneskelige. Hun har hatt en rekke seperat og gruppeutstillinger, og har som ett av sine hovedverker utsmykket plenumssalen og foajeen i Sametinget, Norge.
Synnøve Persen (f. 1950 i Bevkop, Porsanger) er billedkunstner, poet og forfatter. Persen er nominert to ganger til Nordisk råds litteraturpris for det samiske språkområdet, og har hatt en lang rekke gruppe- og separatutstillinger nasjonalt og internasjonalt, i tilegg til utsmykkingsoppdrag. Hun har vært sentral i ledelsen og organiseringen av det organiserte, samiske kunstlivet i over 30 år, og var en av initiativtakerne til Masi-gruppen. Persen er innkjøpt av bl.a. Nordnorsk Kunstmuseum, Sametingets innkjøpskomite og Norsk Kulturråd, og har mottatt flere stipender for sitt kunsteriske virke.
Outi Pieski (f.1973 Helsinki, Finland) er utdannet M.F.A, Academy of Fine Arts, Department of Painting, Helsinki, og har hatt en rekke utstillinger i inn og utland, bl.a ved Mimicry, Kristin Hjellegjerde Gallery, London, Ássojuvvon báiki – Inhabited Land, Gallery Korjaamo, Helsinki, Söderskär Lighthouse. Pieski´s kunst omfatter malerier, collager og installasjoner med verk hvor natur, kultur og kunst synes å være forankret til bestemte steder, men samtidig helt universielle. Pieski er representert ved bl.a Finnish National Art Collections, Jenny ja Antti Wihuri Foundation Collection og Rovaniemi Art Museum.
Gjert Rognli (1966, Mandalen) er en kunstner med utdanning fra Oslo tegne og male skole, og Merkantil Institutt. I 2004 fullførte han en bachelor i Mulitimedia systems ved Noroff institutt. Gjert Rognli bruker ofte naturen som en metafor for menneskelige følelser og lengsler, og menneskets motsetningsfylte forhold til naturen er et sentralt tema. Rognlie bruker ulike medier som foto, video og performance, og har laget kortfilmen «The spiritual kiss – Vuoinnalas cummá» som tar for seg ekskludering og trakassering av homofile i Sápmi. Rognlie har hatt en rekke utstillinger nasjonalt og internasjonalt ved bl.a Fotografiens Hus, Nord-Trøndelag Fylkesgalleri, Senter for Nordlige Folk, Kultur Huset i Tromsø og Arendal Kunstforening.
Ingunn Judith Moen Reinsnes (f. 1960, Bodø) er utdannet ved Oslo tegne- og malerskole, og organisert i NBK, Norske Billedkunstnere, LNM Landsforeningen Norske Malere og SDS, Samisk Kunstnerforbund. I Vesterålen hvor hun bor og arbeider, og på reiser i nordområdene, Nord-Norge, Svalbard, Island og nord i Russland, finner Moen Reinsnes inspirasjon til å male naturens vesen som også bor i mennesket. Vår egen dødelighet blir tydelig i møte med denne overveldende arktiske natur. Moen Reinsnes har deltatt på en rekke juryerte separat- og kollektivutstillinger i inn og utland, bl.a Grunnlovsutstilling, NNKS, Samisk Hus; Oslo, Galleri Artica, Vadsø, og har også mottatt flere statlige stipendier. Moen Reinsnes er innkjøpt av offentlige og private institusjoner som Àrran Lulesamisk senter, Sortland kommune og Alta Sparebank.
Iria Čiekča Schmidt (f. Enontekiø, Finland) er utdannet bl.a ved Lahti Polytechnic, Institute of Fine Arts, Visual and Media Arts BA, FI, Instituto Allende Bellas Artes Universidad de Guanajuato, Master of Fine Arts, MEXICO og Finnish Academy of Fine Arts, Graphic Department, Helsinki. Čiekča Schmidt baserer sin kunst på den arktiske naturen, på samisk mytologi, naturreligion og sjamanisme. Čiekča Schmidt’s kunstverk består hovedsakelig av fargerike utskrifter. Čiekča Schmidt’ har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland, bl.a ved SOHO Art Gallery, Instituto Iberoamericano de Finlandia, Madrid ES, Unesco, Paris FR, Art Museum, AINE, Tornio FI, Art Gallery, Lissabon PT.