Time for sculpture / Muoras – árdnan #1

I denne utstillingen fokuseres det på bruk av tre som hovedmateriale i skulpturer og objekter. Denne tradisjonelle materialbruken har en særlig betydning i Sápmi både i skulptur og duodji.

Visningsperiode 24.01.-24.02.2019.

Iver Jåks har en særlig betydning i denne sammenhengen, som en betydelig kunstner, men også som inspirasjon for de kunstnerne som kom etter. Utstillingen er del 1 i en serie på 3 deler som undersøker hvordan samiske kunstnere jobber med 3 dimensjonale arbeider som objekt, skulptur og installasjon. Utstillingene baserer seg på innlån fra RDM-Sámi Dáiddamagasiidna/Samisk Kunstmagasin i Karasjok.
Tre utstillinger vises i kortere perioder parallelt med utstillingen til Aase Texmon Rygh.

Kurator for utstillingsserien Time for Sculpture / Muoras – árdnan: Kristoffer Dolmen, direktør SDG.

Denne utstillingen vises i samarbeid med SDG og RDM:

De deltagende kunstnere er:

Iver Jåks (f. 1932 – d. 2007) bodde store deler av livet i Karasjok, men hadde fra tidlig 1990-tall en leilighet i Tromsø og ble ved Tromsø Universitet utnevnt til Artist in Residence. Hans karriére var lang og mangfoldig – han er særlig kjent for sine skulpturer i tre og bein, flere utsmykkingsoppdrag (flere av disse befinner seg i Karasjok). Utdannet bl.a. ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Kunstakademiet i København.

Jon Ole Andersen (f. 1932) fra Horbmá i Polmak, i dag Tana. Han er autodidakt som kunsthåndverker og duodjar, og hadde lenge andre yrker bl.a. på De samiske samlinger, men har i senere år jobbet som duodjiutøver og kunstner på heltid. Han jobber først og fremst med tre, men har også tilvirket elvebåter i skinn.

Aage Gaup (f. 1943) fra Børselv i Porsanger, i dag bosatt i Karasjok. Gaup er først og fremst skulptør og jobber i materialer som tre, betong og aluminium. Arbeider både i offentlige rom og gallerirom. Han har i tillegg jobbet mye med sceniske produksjoner. Utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim.

Ingunn Utsi (f. 1948) fra Repvåg i Nordkapp. Hun har sin kunstneriske bakgrunn fra Kunstskolen i Trondheim og har jobbet med ulike teknikker, men har særlig gjort seg bemerket med skulpturer der hun bearbeider drivved og kombinerer med andre materialer som plast, maling, pels m.m.

Annelise Josefsen (f. 1949) fra sjøsamisk familie i Sæterfjord i Kvalsund kommune. Hun jobber i ulike teknikker, men har særlig markert seg som skulptør med flere offentlige monumenter og utsmykkinger i tillegg til deltakelse i utallige utstillinger. Utdannet ved Vestlandets kunstakademi.

Randi Marainen (f. 1953) fra Børselv i Porsanger, i dag bosatt i Nedre Soppero. Hun jobber både som sølvsmed og kunstner. Hun er betegnet som en multikunstner som arbeider med ulike materialer fra bærbart og funksjonelt til objekter og skulpturer. Utdannet sølvsmed i Kautokeino hos Gispert Dunker, samt duodjiutdanning fra Samernas folkhögskola i Jokkmokk.

Håvard Larsen (f. 1955) fra Kvænangen, i dag bosatt i Balsfjord, Troms. Han er særlig kjent for sine solide kniver utført etter den samiske tradisjonen, i tillegg lager han et bredt spekter av bruksgjenstander men også trommer, objekter og skulpturer, og benytter tre, horn, bein, skinn, lær og metall. Han har også i senere tid startet å jobbe med landskapsmalerier.

Per Isak Juuso (f. 1953) fra Karesuando og vokste opp i Mertajärvi. Han kommer fra en reindriftsfamilie og håndverk og duodji var del av opplæringen i heimen. Han er utdannet innenfor metall og formgivning, samt pedagogikk ved Samisk Høgskolen i Kautokeino. Juuso jobber med metall, tre, horn og tekstil og har vært en ledende utvikler av et mer moderne kunsthåndverk (dáidda duodji).

Margrethe Pettersen (f. 1977) fra Tromsø. Utdannet ved Kunstakademiet i Troms og Kunsthøgskolen i Oslo. Hun jobber prosessbasert og bruker ofte utvalgte steder i landskapet eller byrom til å gjøre stedsspesifikke kunstverk, også i kombinasjon med lydverk/lydinstallasjoner. Hun har også vært inspirert av fortellertradisjoner som speiler hennes samiske røtter.

Folke Fjällström (f. 1940) kunsthåndverker og skulptør. Han bor og arbeider i Vålådalen, Jämtlands län, og har sin bakgrunn fra et sydsamisk miljø. Han har jobbet med flere større offentlige skulpturer, som f.eks. i den samiske skulpturparken i Jokkmokk. Han arbeider også med tradisjonell duodji, både kniver og andre bruksgjenstander. I 2017 laget han et sidealter til Nidarosdomen, et alter med samisk preg i tre.

Maj-Lis Skaltje (f. 1940) fra Báste sameby ved Gällivare, i dag bosatt i Puoltsa i Kiruna. Hun jobbet lenge med samiske programmer i svensk radio og TV. I voksen alder studerte hun på Bildkonstakademin i Helsinki og har siden 1990-tallet vært aktiv som kunstner. Hun arbeider bl.a. med maleri og skulptur.

Max Lundström (f. 1950) er en svensk-samisk kunstner, født i Tåsjø, Västernorrlands län. Han bor og arbeider i Volgsele stasjon, nordøst for Vilhelmina. Han har arbeidet som kunsthåndverker siden 1985 og jobber hovedsakelig med tre. Han har vært opptatt av å videreutvikle det samiske formspråket.